איך להתחיל להשקיע בשוק ההון?

קורסים מומלצים לבעלי ראש מתמטי
14/09/2022
קורסים למי שרוצה לעבוד ללא בוס ובלוח זמנים שאתם קובעים לעצמכם
21/02/2024

למרות שרובנו משקיעים באופן עקיף בשוק ההון דרך קרנות הפנסיה וקרנות השתלמות שלנו, השקעה ישירה בשוק ההון עדיין מעלה חשש מסוים בקרב הציבור הרחב. 

רבים מעדיפים להכניס את הכסף לתוכניות חיסכון כאלו ואחרות עם ריבית נמוכה יחסית, אפילו אם משמעות הדבר היא שהכסף יישב שם במשך שנים רבות (בתוכניות לטווח ארוך).

אבל האמת היא שהשקעה בשוק ההון היא הרבה פחות מסובכת כיום מאשר פעם.

האפשרות הראשונה – השקעה דרך הבנקים או יועץ השקעות

האפשרות הראשונה היא להשקיע בשוק ההון דרך הבנקים ופלטפורמות המסחר שלהם (לרוב נגישות מאתר האינטרנט של הבנק).

אם אתם משקיעים מעל סכום מסוים (לרוב באזור ה- 100,000 ₪), ייתכן שתוכלו לקבל ייעוץ מיועצי ההשקעות של הבנק בהתאם לרמת הסיכון אותה תרצו לקחת.

החיסרון בהשקעה דרך הבנקים הם דמי הניהול הגבוהים שלמעשה אין להם הצדקה של ממש. דמי הניהול מתבססים על אחוזים מגודל תיק ההשקעות ("דמי שמירה"), אך קיימות גם עמלות קנייה ומכירה.

באמצעות משא ומתן אפשר להוריד את העמלות האלו, אך הן בדרך כלל עדיין גבוהות יותר מאלו של בתי השקעות פרטיים במסחר עצמאי.

יש לשים לב שגם יועץ ההשקעות בבנק וגם יועצי השקעות שעובדים בבתי ההשקעות הגדולים (שם ניהול תיק מתחיל בדרך כלל מכמה מאות אלפי שקלים) אינם תמיד אובייקטיבים לחלוטין ולכן יש כאלו המכנים את האחרונים גם "משווקי השקעות".

יועץ בבנק בדרך כלל כפוף למדיניות ההשקעה של הבנק ויועץ השקעות בבית השקעות גדול בדך כלל ימליץ לכם על כלים שבית ההשקעות עצמו משווק. לכן גם אם הם משקיעים כביכול בהתאם לצרכים שלכם, הבחירה שלהם לא בהכרח משרתת אתכם באופן הטוב ביותר. 

מסיבה זו, יש כאלו אשר בוחרים להשקיע דרך יועץ השקעות פרטי, אך במקרה זה מדובר בייעוץ בלבד ואתם אלו אשר מבצעים את ההשקעות בפועל.

יש לכך גם חיסרון מכיוון שבניגוד אליכם, מנהל תיק השקעות בבית השקעות יכול להגיב על שינויים שחלים בשוק במהירות גבוהה באם נתתם לו ייפוי כוח לבצע פעולות בתיק.

האפשרות השנייה – מסחר עצמאי 

השקעה דרך בתי השקעות היא בדרך כלל השקעה באופן עצמאי. הסוחר העצמאי מקבל גישה לברוקראז' (פלטפורמת מסחר) דרכה הוא מבצע את הרכישה והמכירה של ניירות הערך. בניגוד לבנקים, דמי השימוש במערכת הם בדרך כלל קבועים ולא מהווים אחוז מגודל התיק.

גם עמלות המכירה והקנייה הן נמוכות יותר באופן משמעותי, כך שניתן להשקיע באופן דינאמי יותר (כלומר, לבצע פעולות של מכירה וקנייה בתדירות גבוהה יותר).

מכיוון שמגוון הכלים דרכם ניתן להשקיע הוא רחב מאוד (מניות, אגרות חוב, קרנות נאמנות וכו'), בהחלט כדאי ואף מומלץ לקחת קורס בנושא שוק ההון, או ייעוץ כלכלי אישי מיועץ מומחה שמכיר היטב את התחום.

רצוי ללמוד על ההבדלים בין הכלים השונים, השקעה לטווח קצר לעומת טווח ארוך, כיצד לפזר את ההשקעות באופן חכם ועוד. הסכום שתשקיעו בייעוץ כלכלי איכותי ישמש כסוג של ״תעודת ביטוח״ מפני טעויות שאתם עלולים לעשות כמתחילים בתחום.

חשוב לדעת: האם יש מס על השקעות בשוק ההון? 

המס על רווחים משוק ההון קבוע בחוק והוא עומד נכון להיום על 25% (זאת לעומת 15% בלבד בתוכניות חיסכון מסוימות).

לכן אם למשל נוצר לכם רווח של 1,000 ₪ לאחר מכירה, תשלמו 250 ₪ כמס. יחד עם זאת, ניתן לקזז רווחים אל מול הפסדים באמצעות מילוי דו"ח שנתי למס הכנסה, כאשר גם דמי הניהול והעמלות נכללים כחלק מההפסדים. 

אם אתם עצמאים, הרי שאתם בכל מקרה מחויבים במילוי דו"ח שנתי. במקרה זה חשוב להקפיד על צירוף טופס 867 אותו ניתן לקבל מהבנקים ובתי ההשקעות לקראת סוף חודש מרץ שלאחר שנת המס.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *