כיצד בני זוג מבצעים הליך פירוק שיתוף במקרקעין?

מהיסוד ועד הגג – איך מתבצע תהליך הבניה כיום?
13/03/2024
עולם הנדל"ן והתיווך בקשיים? כדאי שתחשבו שוב
13/03/2024

הליך פירוק שיתוף במקרקעין משמעו כי כל אחד מן השותפים בנכס נדל"ן רשאי לדרוש את פירוק השותפות; דבר המעוגן היטב בתחיקות הקיימות במדינת ישראל במסגרת חוקי המקרקעין.

הפירוק בשיתוף במקרקעין נסמך על הסמכתם של יתר השותפים, אז יכול השותף שביקש לפרק את השותפות למכור את חלקו אל השותף האחר, או לחילופין למספר שותפים.

בעת שבני זוג מחליטים לפרק ביניהם את השותפות על נכס מקרקעין, הרי שהדבר נובע מהליכי גירושין, ובהם אחד מבני הזוג למעשה מוכר את חלקו בנכס לצד השני.

להלן נבקש לדון במספר היבטים הנובעים מתהליך זה.

הליך פירוק השותפות בעת הגירושין

בשונה מפירוק שותפות במקרקעין בין שותפים בנכס, הרי שבהליך גירושין חשוב לדעת כי בכפוף לחוק יחסי ממון, כל אחד מבין בני הזוג יכול לדרוש לעכב את הליך הפירוק ולהציג זאת בפני בית המשפט.

בשונה מהליכים מקבילים לפירוק שותפות במקרקעין, הרי שנטייתו של בית המשפט תהיה לרוב לדחות את מועד איזון המשאבים והחלוקה בין בני הזוג, זאת אם ייווכח בית המשפט כי לבן או בת הזוג את חלופת מגורים ראויה, וכל שכן חלופת מגורים המספקת את אשר נדרש עבור הילד.

כאן יש להבין כי עיקרון טובת הילד הוא זה אשר ניצב לנגד עיניו של בית המשפט, והוא העיקרון הבולט ביותר אשר ישפיע על סך שיקוליו.

האם יכולים בני הזוג לבקש לפרק את השותפות ללא הסכמת הצד השני?

בהחלט, עומדת לבני הזוג האפשרות והזכות לבקש את פירוקה של השותפות על הנכס בכל עת, והיא איננה נסמכת על איזונים הקיימים בין בני הזוג.

כאמור, יש לציין כי בית המשפט ובמקרה המדובר הרי שבית המשפט לענייני משפחה, יכול בכל עת להוציא הוראה ברורה כי אין להוציא את עיכוב פירוק השיתוף במקרקעין לפועל.

יש להוציא מקרים ובהם במסגרתם של הליכי גירושין, מתגלעים חיכוכים ומחלוקות אשר יכולים אף להוביל למקרים של חשש לאלימות, אז החלטתו של בית המשפט תשתנה. היבטים שכאלו ועוד, יכולים להשפיע על הנסיבות, ועל-כן לא דומה מקרה אחד לשני.

מוטב במקרים אלו אפוא, להיוועץ עם עורך דין גירושין אשר יבחן את הנושא לעומקו ויתווה את האסטרטגיה המשפטית הנכונה ביותר אל מול הערכאות המשפטיות במסגרתן הוגשה הבקשה לפירוק שותפות במקרקעין.

כיצד פירוק השותפות נערך הלכה למעשה?

פירוק השותפות במקרקעין נובע ממכירת הזכויות של אחד מן הצדדים אל הצד השני. בכך מעביר הצד האחד את מלוא הזכויות אל נכס המקרקעין אל הצד השני, ובזאת תמה השותפות.

חשוב לציין כי בשונה מהליכים אחרים הנוגעים לדיני המקרקעין, הרי שפירוק שותפות במקרקעין בין בני זוג איננה נחשבת לאירוע מס, ועל-כן היא איננה גוררת עמה הוצאות נוספות לרבות מס רכישה המשולם על-ידי בן/בת הזוג שרכשו את הנכס, או מס שבח המשולם על-ידי בן/בת הזוג שמכרו את נכס הנדל"ן.

חשוב לזכור כי בשונה מהליכי פירוק שיתוף אחרים, הליך הגירושין המתלווה לעסקת המקרקעין, מצריך או לפחות מצדיק את עירובו של עורך דין המתמחה בתחום.

Comments are closed.