מתחמם, מתחמם, רותח: 5 כללים בסיסיים להשקעה בחברות ביוטק

שיקולים שחשוב לקחת בחשבון לפני שמקימים עסק בחו"ל
26/05/2022
5 האקזיטים הכי חמים של 2022 עד עכשיו
29/05/2022

ענף הביוטק בישראל ממשיך לצמוח ולהתפתח בקצב מואץ, ומספר החברות העוסקות בתחום זה ממשיך לעלות בהתמדה. יש לציין כי חלקן של חברות הביוטק מתוך כלל החברות בתעשיית ההייטק המקומית עומד על כ-19%, ובשנתיים האחרונות ניתן לראות מגמה אצל המשקיעים שהחלו להפנות את כספם כדי להשקיע יותר בחברות ביוטק, למרות אי הוודאות המאפיינת את הענף.

ביוטק על קצה המזלג

ביוטק, קיצור של המושג ביוטכנולוגיה, הוא תחום העוסק במחקר ובפיתוח טכנולוגיות חדשניות ומתקדמות באמצעות ידע ביולוגי. חברות ביוטק בישראל עוסקות במחקר ופיתוח של תרופות חדשניות, בין היתר תרופות מצילות חיים למחלות חשוכות מרפא, ובפיתוח טכנולוגיות בתחומים רבים ומגוונים בכל ענפי התעשייה, ובמיוחד בתעשיית הרפואה, הקוסמטיקה והחקלאות, וזאת לרווחת האדם. 

תחום הביוטק עובר מהפכה של ממש בשנתיים האחרונות, בארץ ובכל העולם. חברות הביוטק בישראל נמצאות בחזית הטכנולוגיה, הן זוכות לעניין רב מצד המשקיעים, והשילוב המרתק בין מדע, טכנולוגיה ורפואה נחשב בעל פוטנציאל עצום הן לרווחת האדם והן להצלחת המשקיעים. יחד עם זאת, אם מעוניינים להשקיע בחברות ביוטק יש להקפיד על מספר כללים בסיסיים כדי לממש את הפוטנציאל ולמזער סיכונים.

5 כללי ברזל להשקעה נכונה ובטוחה בחברות ביוטק

ענף הביוטק בישראל החל להתפתח בשנות ה-80 של המאה העשרים, אך כמו ברוב המדינות הוא סבל מחוסר ודאות ונמצא הרחק יחסית מעיני המשקיעים וקרנות ההון סיכון. כיום יש בישראל מעל 1,600 חברות ביוטק, התעשייה המקומית מגלגלת למעלה מ-1.5 מיליארד דולר, והתחום מתפתח לאחרונה במהירות ובקצב מואץ.

הדרישה למוצרים ביוטכנולוגיים ממשיכה לעלות בארץ ובכל העולם, לכן אין זה פלא כי סטארט אפים רבים הוקמו בנים האחרונות בתחום הביוטק. יחד עם זאת, לא מעט חברות הזנק קטנות יחסית אינן מצליחות לשרוד והן נסגרות לאחר תקופה קצרה יחסית, לפיכך יש לתכנן נכון כל השקעה בסטארט אפ בתחום הביוטק, ואין לקחת סיכונים מיותרים. המומחים להשקעות בתחום הביוטק ממליצים להתייחס לכללים הבאים כדי להשקיע נכון בתום זה:

מה הבסיס המדעי של מיזם הביוטק – חשוב לקרוא מידע על חברת הביוטק ולבדוק מה הבסיס המדעי של המיזם עליו היא עובדת. מאחר ולא לכל משקיע יש ידע רפואי ומדעי כדאי להיוועץ עם מומחים, לקרוא סקירות מקצועיות ולחקור את המיזם של החברה לפני שמשקיעים בה.

איכות הצוות העומד בראש המיזם – באופן כללי, כדאי להשקיע רק בחברות ביוטק שבראשן עומד צוות מקצועי הכולל מומחים בתחומי רפואה ומדעים. אמנם איכות הצוות הרפואי והמדעי לא מהווה ערובה להצלחת חברת הביוטק אך מבחינת המשקיע מדובר בסיכון מופחת. 

שלב הפיתוח –  מיזמים רבים בביוטק זוכים לפרסום משמעותי, אך לאחר שבודקים היתכנות כלכלית ובוחנים את המודל המדעי המהווה בסיס לפיתוח המוצר הטכנולוגי עשויים לגלות כי הסיכוי להצלחת המוצר ולפיתוח מוצר טכנולוגי נמוך, לכן ההשקעה מסוכנת.

סטטוס הקניין הרוחני – הצלחת המיזם בתחום הביוטק מושפעת גם מזכויות הקניין הרוחני, המשקיע חייב לבדוק האם החברה רשמה פטנטים על המוצר הטכנולוגי.

בדיקת המודל העסקי – עדיף להשקיע בחברות ביוטק המפתחות מספר מוצרים טכנולוגיים ולא רק מוצר אחד. 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *