מיתוסים נפוצים על שוק הנדלן שאין להם קשר למציאות

סוגי נדל"ן מסחרי שכדאי להשקיע בהם בשנת 2022
22/12/2021
איך מס רכישת דירה שניה צפוי להשפיע על שוק הנדל״ן בישראל?
28/12/2021

מה לא נאמר על שוק הנדל״ן? התחום הכל כך סוער שיוצר מעורבות רגשית עמוקה של קוני הדירות, רוכשי הדירות והמשקיעים כאחד. רבים מהאנשים המעוניינים לרכוש בית להשקעה אחרי שסיימו לימודי יזמות או מתווכים שסיימו קורס מתווכים ורואים הזדמנות טובה מול עיניהם נופלים אף הם, לא פעם בפני לא מעט מיתוסים הגורמים לכך שיקבלו החלטות שגויות בעסקה כל כך משמעותית ובדרך כלל בעסקה הגדולה ביותר שאדם ממוצע יעשה במהלך חייו. 

השקעה בנדל״ן היא השקעה אנליטית האמורה להיות נטולת רגש, המבוססת על מידע, מחקר, ייעוץ, ניסיון ויועצים מקצועיים שיבטיחו למשקיעים את הבטחון להשקעה מניבה ומשתלמת ששכרה בצידה. 

מיתוס ״ההשקעה הפאסיבית״

בניגוד לשוק ההון, המצריך ניתוח ומעקב כפי שיודע כל אחד אשר סיים קורס מסחר במניות, רבים מאמינים כי השקעה בנדל״ן היא השקעה פאסיבית, פשוטה וברורה, לא מתוחכמת מידי, הרי הנכס נמצא לנגד עיננו במלוא תפארתו. האמת קצת שונה, כדי לאתר נכס העונה על דרישות המשקיע, יש לערוך מחקר מעמיק ומקצועי עם אנשי מקצוע הבקיאים ברזי השוק, שיביאו לתשואה עתידית גבוהה, יש לבדוק היכן קונים, מתי כדאי לקנות נכס, איך מממנים את הרכישה ונעזרים ביועץ משכנתאות מקצועי שסיים לימודי יועץ משכנתאות ובעל הידע והניסיון לסייע בעסקה כל כך משמעותית, האם ישנם סוגיות המצריכות התייחסות מיוחדת וכיו״ב. כך שההשקעה עצמה היא לא ממש פאסיבית אלא כרוכה בלא מעט תשומת לב, בדיקות ומהלכים שיש לתת עליהם את הדעת.

מיתוס ״השקעה בנדל״ן היא עניין לעשירים בלבד״

רבים רואים במשקיעי נדלן עניין של עשירים בלבד- האמת היא שונה. ניתן להשקיע בדירה בפריפריה בסכומים נמוכים יחסית וליהנות מתשואה לא רעה בכלל. ניתן לרכוש נדל״ן בשותפות, בפרוייקטים כאלו ואחרים, להשקיע ברכישת משרד וכיו״ב, כל זאת כמובן מצריך את הבדיקות הנדרשות וזיהוי אופציות המתאימות ליכולת האישית של כל אחד ואחד. 

מיתוס ״הנדל״ן תמיד עולה ויעלה״

אם נסתכל על מחירי הנדל״ן מקום המדינה ועד עכשיו- אין שום ספק שלא מדובר במיתוס, אלא בעובדה שלא ניתנת להפרכה. יחד עם זאת יש לקחת בחשבון כי ישנה מחזוריות גם בענף הנדל״ן, ישנם רוכשים שקנו דירות במקומות ספציפיים שערכן ירד דווקא בשל סיבות כאלו ואחרות. השקעה בנכס דורשת בחינת לא מעט משתנים ומרכיבים ואין לקחת כמובן מאליו השקעה ללא סיכון כלל ולא ניתן להסתמך ב-100% על העבר בכדי לחזות את העתיד הקרוב ואת ההשקעה לטווח הארו

מיתוס ״אני חייב 4 קירות משלי״

בעלות על בית, ללא שכירות מקנה ביטחון רב לרוכש ולמשפחתו. יחד עם זאת ישנם כאלו שאינם מעוניינים להשקיע סכום כ״כ גדול ולהתחייב לשנים רבות של תשלומי משכנתא ב ״4 קירות״ אלא מעדיפים לנהל את כספם בצורה אחרת, בין אם בהשקעות בשוק ההון, בעסקים, בנכסים דיגיטליים ובמהלכים אחרים מניבים. יש המעדיפים להמיר את תחושת הביטחון שמקנה בית  בכסף נזיל המאפשר גמישות בהשקעות מהירות המצריכות כסף זמין. ויש כאלו שמכרו את הבית ונהנים מבית קראוון, שייט ביאכטה שרכשו ממכירת הבית שברשותם או טיול בלתי נגמר מסביב לעולם תוך כדי עבודה המאפשרת להיות פרודוקטיבי מכל מקום. 

מיתוס ״לא להעלות את דמי השכירות״

רבים מהמשקיעים שרכשו דירה לצרכי השכרה, נמנעים מהעלאת שכר הדירה לשוכרים מחשש שאלו פשוט יסיימו את החוזה וייעלמו. לרוב, ההנחה הזו מוטעית וגורמת להפסדים (או יותר נכון אי רווח) פוטנציאלי של אלפי שקלים בשנה. כמו בכל עניין, יש לבחון שוב ושוב את העניין לעומק, לבדוק את מחירי השכירויות בסביבת הנכס, ובמידה ויש סיבה להעלות את מחיר השכירות, ניתן לעשות זאת במתינות ובהסכמה הדדית עם שוכר הנכס.

מיתוס "נדל"ן הוא השקעת שגר ושכח"

בעוד שרבים נמשכים לנדל"ן בהנחה שברגע שהרכישה מתבצעת, נותר מעט לעשות, הקשר בין זה לבין המציאות הוא מקרי בהחלט. ניהול נכסים, החל מהתנהלות מול שוכרים, תחזוקה שוטפת ומעקב קבוע אחר מגמות השוק  הם משימות מתמשכות. גם אם משתמשים בשירות של מנהל נכס, יש רמה של פיקוח וקבלת החלטות המוטלת על הבעלים. השקעה מוצלחת בנדל"ן לא מתחילה ונגמרת ברכישה והחזקה, אלא דורשת מעורבות מתמשכת, תשומת לב והתאמות המבוססות על תנאי השוק המתפתחים.

מיתוס "טכנולוגיה לא תשפיע על נדל"ן"

בעידן שבו הטכנולוגיה משנה במהירות מגזרים רבים, יש הסבורים שעל תחום הנדל"ן אין לזה שום השפעה. ההיפך הוא הנכון. שימוש בחידושים טכנולוגיים יכול לא רק לייעל תהליכים אלא גם לספק תובנות שוק מעמיקות יותר, אינטראקציות טובות יותר עם דיירים שיהיו מעוניינים לשכור את הנכס למשך תקופה ארוכה יותר והחזר טוב יותר על ההשקעה בכללי.

זכרו, עולם הנדל"ן הוא עצום ומורכב. בעוד מיתוסים ותפיסות שגויות תמיד יהיו קיימים, קבלת החלטות נבונה המגובה במחקר מעמיק ישרתו את המשקיעים בצורה הטובה ביותר בטווח הארוך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *