השקעות בנדל"ן לעומת השקעות בשוק ההון – איך לדעת מה מתאים לך יותר?

סוגי משכנתאות והיתרונות שלהם
27/11/2022
טעויות של מתחילים שיש להימנע מהן כשמשקיעים בשוק ההון
28/11/2022

יש לך כסף פנוי? על מנת לצבור הון בצורה טובה, אפשר להפנות את הכסף לכמה סוגים של אפיקים. אפיק מסוג אחד הינו השקעות בשוק ההון. אפיק השקעה בעל מאפיינים אחרים לגמרי הינו השקעה בנדל"ן. על מנת להבין איזה סוג של משקיע אתה ומה מתאים לך יותר, אתה (או את), מוזמן לגלות את הדברים הבאים. 

נדל"ן – נכס פיזי ממשי

תחילה שימו לב, בכל השקעה שאתם עושים למדו תחילה במה הדברים אמורים. אבל לא צריך לקחת קורס נדלן, על מנת להבין את העיקרון החשוב הבא – נדלן הוא נכס ממשי. זה מה שנקרא נכס פיזי, משהו שאפשר לגעת בו בידיים, למשש, לראות. אם אתם טיפוסים שמעדיפים שתהיה לכם את היכולת לראות ולהבין וגם להשתמש בנכס בעצמכם, נדל"ן עשוי מאוד להתאים. אם פחות משנה לכם להחזיק נכס פיזי, שוק ההון יכול להיות אפשרות טובה שבאה בחשבון.

שוק ההון – נכס פיננסי בשילוב נזילות

אם אמרנו שנדל"ן זה נכס פיזי, ריאלי, ממשי, הרי שהשקעות בשוק ההון הן בדיוק להפך. עוד לפני שתיקחו קורס השקעות בבורסה, עליכם להבין כי נכס פיננסי הוא לא בעל נוכחות פיזית. הערך שלו נובע מתוך הסכמה רחבה של שחקנים בשוק ההון (משקיעים וגופים מוסדיים), על כך שניירות ערך כאלה או אחרים שווים כך וכך שקלים או כך וכך דולרים. אבל צריך לזכור שהדברים לא לגמרי תלויים באוויר. אחרי הכל, כולנו משתמשים בכסף, שגם הוא בסופו של דבר נכס פיננסי ולא ריאלי. רק בשנים עברו, כאשר אנשים שילמו במטבעות זהב, לכסף היה ערך פנימי. 

ועוד דבר, צריך להבין עוד מאפיין חשוב של השקעה בשוק ההון. שלא כמו בנדל"ן, שוק ההון מאפשר נזילות גבוהה. זאת אומרת שניתן בכל רגע נתון למכור את הנכס ולקבל מזומן. נדל"ן אפשר כמובן למכור, זה נכס סחיר, אבל המכירה לוקחת זמן ולא מתבצעת (בדרך כלל), מהיום למחר. צריך לתמחר, לפרסם, לקבל הצעות, לחתום על חוזים וכו'. אם נזילות חשובה לכם, השקעה בשוק ההון יכול להיות כיוון מאוד מתאים. 

נדל"ן מניב פסיבי למחצה

מרצה בכיר מסביר כי הן השקעות נדל"ן והן השקעות בשוק ההון, יכולות להיות השקעות מניבות. לעומת זאת יש הבדל ברמת הפסיביות של ההשקעה. המרצה, שמלמד בין היתר קורס יועץ משכנתאות, מסביר כי לרוב, השקעות נדל"ן הן פסיביות למחצה. כלומר בעל הנכס צריך מעת לעת לבצע פעולות שונות. למשל, השקעת כסף וזמן בתחזוקה של הנכס, חיפוש שוכרים חדשים כאשר שוכר קודם עוזב וכו'. השקעות בשוק ההון יכולות להיות פסיביות בצורה כמעט מוחלטת. 

שוק ההון – לפעמים תנודתי כשהשווקים סוערים

אם אתם צריכים עובדות נוספות כדי להחליט מה יתאים לכם בתור משקיעים, קבלו התייחסות לנושא היציבות מול התנודתיות. בגדול, אפילו מי שסיים לאחרונה קורס תיווך נדלן יודע שנדל"ן נחשב ליותר סולידי. שינויים במחירי נדל"ן קיימים כמובן, אבל הדברים בדרך כלל לא קורים במהירות רבה כפי שקיים בשוק ההון. שוק ההון ידוע כהרבה יותר תנודתי. מובן שיש דרכים לאזן תיק השקעות ולהפוך אותו ליציב יחסית אך עדיין השווקים עשויים להיות סוערים לפעמים. 

לסיכום, נדל"ן כאפיק השקעה נחשב ליותר סולידי, זהו אפיק ריאלי, מקבלים נכס ממשי. זה פחות סוג של הכנסה פסיבית לגמרי, אבל אפשר בהחלט ליהנות מהכנסה שוטפת וקבועה. שוק ההון הינו נזיל מאוד, עשוי להיות סוער אך גם בעל פוטנציאל ניכר וישנם אין ספור נכסים פיננסים שבאים בחשבון. 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *