השפעת חברות אחזקות מבנים על שוק הנדל"ן

5 טיפים למי שלא סגור על בחירת קורס ורוצה להחליט מה ללמוד
03/07/2022
אודות ניהול ואחזקת דירות נופש
13/07/2022

חברות אחזקת מבנים הן צורך עולה בשנים האחרונות. שוק הנדל״ן מביא עימו בנייה רוויה לגובה, ועם צמיחתם של בניינים חדשים בישראל – עולה גם הצורך המובהק במי שינהל אותם. נכון להיום, בניין שנבנה על ידי קבלן מחוייב בחברת ניהול מקצועית ומהימנה שתנהל אותו. במאמר זה נסביר כיצד כניסתן של חברות ניהול ואחזקה לשוק הנדל״ן עשויה לשנות את העתיד של התחום כולו.

תפקידן של חברות אחזקה 

בראש ובראשונה, התפקיד של חברות ניהול ואחזקה הוא לנהל כהלכה את בנייני המגורים הנקראים גם בתים משותפים. חברות אלו, לרוב מביאות עמן ניסיון רב הן בתחום הניהול והן בתחום הנדל״ן. השילוב בין שני עולמות אלו, מקנה לחברות האחזקה את היכולת המעשית לנהל את בניין המגורים, את הדיירים ואת שלל המערכות שבו. 

חברות אחזקה יעסקו בתפעול השוטף של הבניין והמערכות. פירוש הדבר, שהחברה תתן מענה לכל נושאי התחזוקה, הביקורות של המערכות בבניין (למשל: ביקורת מעלית או ביקורת כיבוי אש ועוד). תפקיד נוסף של חברות האחזקה הוא לבקר את הבניין ואת נותני השירות בו (כלומר, לבחון את עבודת המנקה, להיות בתקשורת מול הגנן ועוד).

ההבדל הדק בין חברת ניהול לחברת אחזקה הוא העניין הפיננסי בעיקר. בעוד שחברת ניהול תפעל לגביית דמי ועד הבית ותעסוק בהיבטיים פיננסיים נוספים (למשל, ניהול חשבון בנק, הנפקת דוחות תקופתיים ועוד) – חברת אחזקה בדרך כלל אינה עוסקת בגבייה וניהול חשבון הבנק של הבניין. עם זאת, ישנן חברות ניהול המציעות ומציגות עצמן כחברות אחזקה וכך משלבות את שני העולמות הללו, גם יחד. 

כיצד חברות אחזקה משפיעות על שוק הנדל״ן

נכון להיום, כל בניין חדש שנבנה או כל בניין שעובר חידוש כזה או אחר – מחוייב במינוי חברת אחזקה. הסיבה לכך, מתחלקת לשניים. החלק הראשון, הוא כמובן העובדה שבניינים חדשים מכילים מערכות חדשניות יותר, מורכבות יותר – הדורשות ניהול וידע קונקרטי – כזה שיש באמתחתה של חברת ניהול ואחזקת מבנים. החלק השני, הוא העובדה שניהול בניינים בעבר (ובהווה) מתבצע בחלק גדול מהבניינים על ידי נציג ועד, כלומר אחד מבעלי הדירות בבניין, בהתנדבות ובזמנו הפנוי בלבד. 

השוק המתפתח בישראל דורש יותר חברות אחזקה, על מנת שיתנו מענה מהימן לבתים משותפים. התוצאה הסופית שאמורה להתקבל הוא ניהול איכותי ואובייקטיבי, מקצועי ורציני. כך, אורך החיים של בניינים וכן של המערכות שבהם יהיו ארוכים יותר, בניינים יהיו מתוחזקים יותר ואיכות החיים של הדיירים תשתפר. 

מנגד, יידרשו קבלנים ויזמים לספק חברות ניהול ואחזקה לבניינים שבנו. עובדה זו תדרוש מחברות שכאלו לפעול בצורה טובה כך שיוכלו ״לזכות״ ולנהל בניינים חדשים נוספים. הצורך המובהק בחברות אחזקה ככל הנראה גם יוביל להסדרת חוקים חדשים ואי אלו תקנים, על מנת לוודא את יכולתן לבצע את העבודה כהלכה. 

לסיכום

ישנן דרכים רבות בהן יכולות להשפיע חברות אחזקות מבנים על שוק הנדל״ן. כמובן שמעבר לאלו שמנינו כאן, ישנן סיבות ודרכים נוספות בהן חברות אלו ישפיעו על השוק כולו. בדיוק כפי שהוגדר החוק הרווח כי בניין חדש מחויב למנות חברת ניהול, ייתכן ובעתיד הלא רחוק נזכה לראות חוקים חדשים ותקנות שיחודדו. כל זאת, במטרה ברורה להוביל את שוק הנדל״ן בישראל למקום טוב יותר, בריא ומקצועי יותר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *