אילו דברים צריך לבדוק כאשר מעריכים נכס?

הלוואות ללימודים, המדריך המלא
19/01/2023
5 סיבות שבגללן הביקוש ללימודים בתחום הנדלן גדל
22/01/2023

כשאנחנו באים לקנות נכס אנחנו לא תמיד יודעים על מה אנחנו אמורים להסתכל ומה חשוב שנבדוק כדי להבטיח כי אכן הנכס שנקנה לא יפתיע אותנו בהמשך. זו בדיוק הסיבה למה חשוב שנפנה אל שמאי מקרקעין לפני שנקנה את הנכס והוא זה שיבדוק עבורנו ויוודא כי אכן מדובר בנכס אמין ובטוח לחלוטין. אז מה צריך לבדוק בנכס לפני שחותמים על חוזה מכר?

בדיקת מסמכים של הדירה

אם מדובר בדירה מיד שניה חשוב לדרוש לראות את כל המסמכים של הבית המשות. זה כולל את תשריט הדירה, את הצו ואת התקנון כאשר את כל אלו ניתן לקבל מטעם לשכת רישום מקרקעין. התשריט מסייע בזיהוי הדירה והמיקום שלה לצד הרכוש הסמוך כמו מחסנים, חניות וכן הלאה. מעבר לכם חושב כמובן לבדוק את כל המרכבים שיש בדירה עצמה שזה כולל את הריצוף, שיש למטבחים, דלתות, חלונות, תריסים וכן הלאה. כל הפרטים הללו חשובים ושמאי מקצועי לא ידלג עליהם.

בדיקות קנייניות

הדבר הראשון הוא בדיקה מהם הזכויות של המוכר בדירה. הדבר נכון במיוחד כאשר מדובר בדירה מיד שניה. חובה לבודק מי הוא בעל הדירה הרשמי ועל שם מי היא רשומה. חשוב לבדוק כי הזכויות של בעל הנכס בטאבו הן נקיות וכי אין כל בעיה חוקית במכירה של הדירה.

בדיקת הדירה בטאבו

כדי לדעת באופן מדויק וחוקי מהיו בעל הנכס ועל שם מי הוא רשום צריך פשוט לבקש מלשכת רישום מקרקעין את נסח הרישום המעודכן של הדירה בטאבו. אם מדובר בדירה שהיא עדיין אינה רשומה בטאבו יהיה צורך לקבל אישור זכויות מטעם הרשות למקרקעי ישראל או לחילופן מידי החברה המשכנת. חשוב מאוד להשוות את הפרטים של המוכר באופן בו הם מופיעים בתעודת הזהות וזאת על מנת להבטיח כי אכן הכול תואם ולא תהיה כל בעיה בהמשך. בנסח הטאבו מקבלים את כל המידע על המצב הרשמי של הנכס. זה כולל מידע על זיהוי הדירה, גודל הדירה כפי שמופיע בטאבו, הצמדות שיש על הדירה, רישום האם הוא רשום כבניין משותף וכן הלאה. למעשה מנסח הטאבו אתם מקבלים את כל המידע לגבי הזכויות שיש למוכר על הנכס שזה כולל גם הגבלות כמו צווי מניעה, עיקולים, שיעבודים וכו' ככל שהם קיימים.

משכנתא

דבר חשוב במיוחד אותו חייבים לבדוק ז האם רושמה כבר משכנתא על הדירה. חשוב לדרוש במקרה כזה שהמוכר יציג אישור מהבנק הממשכן בדבר סילוק הלוואת המשכנתא. יש לסכם עם המוכר עד מתי תימחק המשכנתא ואת כל אשר הפרטים בדבר גרירת המשכנתא לנכס חילופי או פירעון כספי המשכנתא מכספי התמורה וכל זה כדי שלא תמצאו את עצמכם עם רישום לא נקי באמת על הדירה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *