מה חשוב לדעת על דירה בהנחה?

אילו כישורים חשוב שיהיה בשביל להצליח בתחום הנדלן?
14/06/2022
תהליך הבנייה של בית פרטי
30/06/2022

דירה בהנחה הוא פרויקט שנעשה ביוזמת משרד הבינוי והשיכון במטרה להילחם בעליית מחירי הדירות ולהתמודד עם משבר הדיור. האמצעי הוא הוזלת מחירי הדיור בערים רבות ברחבי הארץ, עבור אוכלוסיות שונות העומדות בקריטריונים שנקבעו. כדי לזכות בדירה בהנחה נרשמים הזכאים להירשם, להגרלה. השנה התקיימה הגרלה במרץ ומתעתדת להיות הגרלה נוספת בחודש יולי. על מסלולי הדירה בהנחה, הזכאות להירשם להגרלה והתהליך לאחר הזכייה, במאמר שלפניכם. 

דירה בהנחה – מי זכאי?

תחת השם דירה בהנחה נמצאים הפרויקטים של משרד השיכון למכירת דירות מוזלות. מחיר למשתכן, דירה להשכיר, מחיר מופחת ומחיר מטרה. משרד השיכון הצהיר על כוונתו להציע כ-30,000 דירות מוזלות במהלך שנת 2022. בהגרלה במרץ הוגרלו רק כ-10,000 וביולי יוצעו עוד 5,000 דירות. אך משרד השיכון מבטיח כי עד סוף השנה מספר הדירות המוזלות המוצעות יעמוד על 30,000. לעומת זאת, מספר הזכאים להשתתף בהגרלה עומד על כמאה אלף.

מי שזכאי להשתתף בהגרלה לדירה בהנחה הם חסרי דיור ומשפרי דיור. אלו זוגות נשואים, רווקים או גרושים, מעל גיל 35 ללא דירה בבעלותם. 

על-מנת להשתתף בהגרלה יש להנפיק תעודת אישור זכאות. ההרשמה לזכאות נעשית באופן מקוון וחברות מטעם משרד השיכון בודקות ונותנות את האישור במידה ואכן זכאים לו. החברות הן אלונים, מילגם או עמידר. יש להיכנס לאתר של  אחת מהחברות הללו, לפעול על פי ההנחיות ולצרף את המסמכים הדרושים. הנפקת אישור הזכאות הינו בתשלום.

מה שונה ומה דומה בין פרויקט דירה בהנחה לבין מחיר למשתכן?

בפרויקט מחיר למשתכן, שהציע שר האוצר דאז, משה כחלון, הממשלה היא שקבעה את מחירי הקרקע והקבלנים התחרו באמצעות מכרזים על הצעת המחיר הזולה ביותר עבור מ"ר לדירה בפרויקט דירה בהנחה המדינה קובעת את מחיר המקסימום לדירה. לכן, במחיר למשתכן ניתן היה להגיע לעיתים להנחה של עד כמיליון שקלים ממחירה המקורי של הדירה, בעוד שהתוכנית דירה בהנחה מגבילה את ההנחה ל-20% ממחיר הדירה, סכום מקסימאלי של עד 300,000 שקלים. 

ההבדל הוא בהון העצמי שעל הזוכה בדירה להביא ובמשכנתא לה הוא זכאי במסגרת דיור למשתכן. במחיר למשתכן ההון העצמי  הוא 100,000 ₪.  בישובים בהם אפשר לזכות במענקים, ההון העצמי המינימאלי הוא בגובה 60,000 ₪.

אילו ערים הן המבוקשות ביותר בפרויקט דירה בהנחה?

בערים המבוקשות ביותר יש עשרות משקי בית המתמודדים על כל דירה. הערים המבוקשות ביותר הן באר יעקב, ראשון לציון, שדרות ואור יהודה. אלו ערים שקשה לזכות בהן בהגרלה ובכל אחת מהן יש בין 13 ל-22 מתמודדים על כל דירה. כך, לדוגמא, בבאר יעקב עמדו 512 דירות להגרלה ונרשמו שם מעל 6,000 משקי בית להגרלה. 

ערים מבוקשות נוספות הן תל-אביב, מעלה אדומים, נתיבות וחיפה. בתל אביב הוצעו 163 דירות להגרלה ונרשמו כמעט 4,000 משקי בית. בחיפה מוגרלות 25 דירות שמתמודדים עליהן 1,000 בתי אב. ביום הראשון להגרלה שהתקיימה במרץ נרשמו כ-30,000 משקי בית להגרלה.

מה התהליך עבור מי שזכה בהגרלת דירה בהנחה?

הזוכים בהגרלה מקבלים הודעת זכייה ושיחה ראשונית מהיזם אשר מסביר להם את לוחות הזמנים של הפרויקט. לאחר מכן הם מוזמנים לכנס הסברה בו הם מקבלים מידע אודות הפרויקט, הסביבה, השכונה והעיר עצמה בה ממוקמת הדירה. 

לאחר הכנס מוזמנים הזוכים לבחירת הדירה. הבחירה בדירה מתבצעת לפי מספר הזכייה. מי שזכה במקום ראשון יוכל לבחור ראשון את הדירה הרצויה לו, וכך הלאה. לבחירת הדירה מוזמנים שישה זוכים ומוקצות להם 45 דקות לבחירת הדירה. זה הזמן לשאלות והבהרות. לאחר בחירת הדירה חותמים על הסכם מכר.  

לסיכום, אם זכיתם בהגרלה, מזל טוב. אבל גם אם לא, אתם מוזמנים להיכנס ללוח מדלן בו תוכלו למצוא מגוון עצום של דירות במחירים משתלמים. שווה לראות ולבדוק, אולי תוכלו למצוא שם את בית חלומותיכם. בהצלחה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *