אודות תהליך מחזור משכנתא

טעויות של מתחילים שיש להימנע מהן כשמשקיעים בשוק ההון
28/11/2022
אלמנטים עיצוביים שתורמים להעלאת ערך הנכס
05/12/2022

בין אם לקחתם משכנתא כשהייתם ממש צעירים ובין אם המצב הכלכלי שלכם השתנה, דעו שניתן לשנות את גובה ההחזר החודשי באופן משמעותי, כך שיהיה לכם קל בהרבה לעמוד בתשלומים ותיהנו מקצת אוויר לנשימה. ממש כמו בכל תחום אחר בחיים – כאשר רואים שמשהו לא עובד ניתן לעצור רגע, לשקול מחדש ואולי לבצע שינוי, ולשינוי הזה קוראים תהליך מחזור משכנתא. מה זה בדיוק אומר, איך נראה מחזור משכנתא ולמי כדאי לשקול לעשות זאת? מומלץ להמשיך לקרוא. 

מה זה מחזור משכנתא

שמעת הרבה פעמים את המונח מחזור משכנתא ולא בדיוק הבנת על מה מדובר? ובכן, מדובר על הליך בנקאי שמאפשר לאנשים להם יש משכנתא לשנות את התנאים שלה באמצע ההליך, זאת אומרת תוך כדי שהם עוד משלמים עבור המשכנתא אותה לקחו בעבר. השינוי יכול להיות בהחלפת מסלול המשכנתא, בשינוי התקופה של המסלול, בשינוי של תנאי הריבית ובאופן כללי ניתן לומר שהליך מחזור הוא בסופו של דבר התאמה של המשכנתא שלקחנו בעבר לתנאים הקיימים כיום בשוק. 

איך זה נראה במספרים?

רוצים להבין איך זה נראה במספרים? קחו לדוגמה מצב שבו לקחתם משכנתא בשיעור מימון של 70%, זאת אומרת 700 אלף שקלים עבור נכס שהיה שווה מיליון שקלים כשלקחתם את המשכנתא. בינתיים, השנים עברו ומחירי הנדל"ן טיפסו והנכס כבר שווה 1.2 מיליון שקלים ולכם עוד נותרה יתרת תשלום משכנתא של 650 אלף שקלים. מה הכוונה? הייתם ב-70% מימון וכעת אתם נמצאים על 50%-60% מדרגת מימון, הסיכון שלכם בעת מימוש הנכס ירד ומגיעות לכם ריביות זולות בהרבה. 

מתי כדאי לבצע מחזור משכנתא?

אנשים יכולים לבצע מחזור משכנתא מסיבות רבות, אך בדרך כלל הם יעשו זאת כאשר הם מרגישים שהתנאים של המשכנתא כיום אינם מתאימים למציאות הפיננסית שלהם. ההחזר החודשי יכול להיות מכביד, במיוחד אם היו שינויים משמעותיים בהכנסה או באורחות החיים. ניתן למשל לפרוס את התשלומים ליותר שנים תוך הקטנת ההחזר החודשי כדי להתמודד עם שינויים כאלו. מהצד השני, אם ישנה תחושה שיש כסף עודף ואתם מעוניינים לשלם את הכסף למשכנתא כדי לסיים אותה מוקדם יותר, ניתן להגדיל את ההחזר החודשי. 

עוד סיבות לביצוע מחזור משכנתאות יכולות להיות שהריביות במשק ירדו מאז התקופה בה נלקחה המשכנתא, או כאשר האינפלציה במשק גבוהה. במקרים כאלו ניתן לבחור במסלול צמוד ריבית כדי להקל על התשלומים החודשיים. 

מדוע מומלץ לערב יועץ משכנתאות בעל ניסיון בתהליך?

משכנתא היא אחד הגורמים המשפיעים ביותר על מצבם הכלכלי של משקי הבית, לכן יש להתייחס לנושא זה ברצינות הראויה. מי שיוכל לבצע את הבדיקה המקיפה לבחינת הכדאיות הכלכלית בהליך מחזור משכנתא הוא יועץ המשכנתאות, לו הניסיון, הידע וההבנה של בניית התמהילים למשקי הבית השונים. יועץ המשכנתאות יוכל לסייע לקבל החלטה על סוג מחזור המשכנתא הרצוי, הוא יבחן את נסיבות החיים, את הכנסות הבית, את ההיסטוריה של המשכנתא ושל כדאיות השוק במצב הנוכחי לביצוע המהלך. 

לסיכום, עולם המשכנתאות מורכב אך כל אחד ואחת יכולים למצוא בו את הנתיב המדויק להם. רצוי להסתייע באנשי המקצוע הטובים בתחום וליהנות לאחר מכן משנים רבות של שקט.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *