חוק התכנון והבניה

חוק מס שבח
07/06/2017
חוק הגנת הדייר
07/06/2017

הגדרת הפעילות המוסדית והמקומית הנחוצה לתכנון ולבנייה בצורה מסודרת כפי שמעוגן בחוק.

כולנו שמענו על מקרים של מבנה שלא תוכנן טוב או לא עמד בתקנות הבנייה וכתוצאה מכך, היווה סכנה לחיי אדם ואף מעבר לכך. בניית בית או בניין, מצריכה הרבה יותר מפטיש ומסמרים. כדי לתכנן מבנה על הצד הטוב ביותר, על האדריכל להיות בעל ניסיון ובקיאות רבה בחוק התכנון והבנייה.

חוק התכנון והבנייה מגדיר את הפעילות של מוסדות ארציים ומקומיים כאחד, האחראים על נושא התכנון והבנייה על כל צורותיו. החוק נותן מענה לסוגיות כמו מה אפשר לבנות בקרקע נתונה ואילו היתרים צריך עבור זה. בשלב האחרון, נקבעת תכנית מפורטת המורכבת משרטוט, תקנות של מה מותר ומה אסור לבנות על הקרקע הזו ושאר מסמכים נחוצים אחרים.

לאחר שהיעדים מוגדרים והתכנית מגובשת, התכנית מוגשת למוסדות התכנון אשר בסמכותם, להחליט, האם להביא את התכנית לעיניו הבוחנות של הציבור. במידה והוחלט להפקיד את התכנית לעין הציבור, על היזם לפרסם את התכנית בכל המדיות הנדרשות והציבור רשאי לעיין בתכנית ולהביע התנגדויות או הצעות לשיפור וכדומה.

בתום תקופה של 60 יום, הוועדה תשוב ותדון בכל ההתנגדויות וההצעות ותחליט אם לאשר את התכנית. במידה והתכנית אושרה, היא מקבלת תוקף סטטוטורי ומתפרסמת ברשומות. במידה ולא אושרה, היזם יכול להגיש ערר על פי חוק או לעתור לבית המשפט.

מלבד תכנון הבנייה, חוק התכנון והבנייה כולל בתוכו את כלל העבירות הקשורות לנושא התכנון והבנייה כמו גם את פעולות הענישה בגין ביצוע עבירות על החוק הנ"ל. חוק התכנון והבנייה מתעסק בסוגיות הקשורות למקרקעין כמו למשל בנייה ללא התרים, שימוש במקרקעין ללא היתר, שימוש בקרקע חקלאית בניגוד להוראות (כמו למשל ניצול הקרקע לטובת תיירות), אנשים שמשתמשים במקרקעין וחורגים ממה שאושר להם בפועל וכדומה.

כל אדם שנחשד בביצוע עברה על חוק התכנון והבנייה, מסתכן בכך, שאחד מהמוסדות לתכנון ובנייה, המקומי או המחוזי, יוציאו נגדו צו הפסקה מנהלי ושיפוטי המורה להפסיק את העבודה לזמן מסוים, עוד לפני שהוצא כנגדו כתב אישום. במידה והוצא כתב אישום או במידה ומבצע העברה הורשע בבית המשפט ונמצא אשם, בית המשפט רשאי להוציא צו הריסה מנהלי שמורה להרוס את המבנה, באופן מידי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *