חוק רישוי עסקים

למה לי יועץ?
07/06/2017
חוק המכר
07/06/2017

הרבה שכירים מרשים לעצמם לחלום על היום בו יהיו אדונים לעצמם, יעזבו את עבודתם הנוכחית ויקימו עסק משלהם. אולם, להיות עצמאי זה לא עסק כל כך פשוט והמעבר לעולם העצמאים ואינו מסתכם רק בקניית או שכירת מבנה ופתיחתו לעולם הרחב, אלא מצריך הליך בירוקרטי מדוקדק, שבשלביו הראשונים, נדרש להוציא רישיון לעסק.

רישיון לניהול עסק הנו אישור המוענק לבעל עסק או למנהל העסק על ידי רשות הרישוי , למטרת פתיחתו של עסק וניהולו שיעשו בהתאם לחוק ועל פי התקנות הנלוות אל החוק. כל אדם רשאי להגיש בקשה לקבלת רישיון עסק, ככתוב בחוק יסוד חופש העיסוק, אולם, חשוב לדעת, שלא כל עסק יקבל רישיון באופן וודאי. ישנם אילוצים ותקנות מגבילות וישנן בקשות שלא יתקבלו כלל.

המטרה שעומדת מאחורי הצורך ברישיון עסק, פנים רבות לה, ובאופן ראשוני, הצורך ברישיון נועד בכדי להגן על הציבור ועל איכות הסביבה ממפגעים שונים. לסעיף ההגנה על איכות הסביבה אחראי השר לאיכות הסביבה וסעיף זה, כולל בתוכו, תתי סעיפים המגדירים תקנות שונות, צווים ותנאים שעל בעל העסק לעמוד בהם, בכדי לקבל רישוי.

סיבה נוספת בעבורה נדרש מבעלי עסקים רישיון עסק היא מניעת סכנות כמו שוד והתפרצות בכדי להבטיח ולאבטח את שלום הציבור אשר פוקד את העסק כאשר על הסעיף הזה, אחראי שר המשטרה.

ברוב העסקים, מלבד הלקוחות והצרכנים, ישנם גם מועסקים וספקים וגם את ביטחונם האישי צריך לשמר. כתוצאה מכך, סעיף נוסף בדרך אל רישיון העסק המיוחל, עובר דרך משרד העבודה והרווחה והוא אחראי לביטוחם של העובדים השונים.

העיקר הבריאות, כולם נוהגים להגיד וגם בעסקים הבריאות חשובה, במיוחד בעסקים שמתעסקים עם בעלי חיים, מקורות מים, גידולים חקלאיים, מזון וכדומה. על התחום הזה, מופקד שר החקלאות, או לצורך העניין, רופא וטרינרי אחראי על פי הסמכה ומטרתם, להגן על הסביבה מפני מחלות שמועברות על ידי בעלי חיים, מים מזוהמים, חומרי הדברה וכיוצא בזה.

בריאות ותברואה הולכות יד ביד וכל בעל עסק, חובה שיקפיד על תנאי היגיינה נאותים, במיוחד כאשר עוסק בתחום המזון ועל כן, רישיון עסק הוא הכרחי, כדי למנוע מצבים בהם התברואה לקויה, על ידי פיקוח מטעם משרד הבריאות.

מלבד מתן רישיון עסק, רשות הרישוי אחראית גם על קיום הדינים הנוגעים לתכנון, בנייה ושירותי כבאות. כדי למנוע מצבים של בנייה ללא התרים, תכנון לקוי של מבנים וכיוצא בזה וכך למנוע סכנות עתידיות.

חשוב לציין שלא כל הרשויות הנ"ל מעורבות באישורו של כל עסק ועסק אלא רק אלו הרלוונטיות לעסק עצמו. כאשר כל נותני האישורים הרלוונטיים אישרו את הבקשה לרישיון, הודעה תמסר לבעל העסק והוא יקבל את רישיונו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *